Friday, 22 November 2013

Pelajar yang berjaya dalam persekitaran pembelajaran dalam talian

Pelajar yang berjaya dalam persekitaran pembelajaran dalam talian

Pengenalan

Pendidikan merupakan proses pembelajaran penyampaian ilmu pengetahuan dari pendidik atau sumber maklumat yang lain kepada pelajar melalui pelbagai cara. Proses ini boleh berlaku secara formal ataupun tidak formal, tetapi matlamat pembelajaran masih tetap sama iaitu untuk membolehkan pelajar menguasai dan memahami apa yang hendak disampaikan oleh pendidik atau sumber maklumat yang lain. Penggunaan teknologi komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran sudah pasti akan meningkatkan lagi keberkesanan proses dan hasilnya dalam jangka masa yang pendek mahupun jangka masa yang panjang.

Globalisasi membawa perubahan teknologi kepada masyarakat. Ledakan maklumat dan keupayaan hebat teknologi terutamanya kuasa digital dan pengkomputeran  telah mencabar sistem pendidikan termasuk teori pembelajaran untuk turut berubah. Kini konsep ruang siber dan universiti maya menyediakan persekitaran pembelajaran secara jarak jauh atau atas talian (online) melalui World Wide Web (www) dengan bantuan alat teknologi maklumat dan komunikasi. Alatan ini merupakan simulasi yang membolehkan pelajar mengalami pengalaman pembelajaran sebenar dan dapat berinteraksi dengan individu lain tanpa perlu bersemuka. Kemudahan ini menjadi agen sosialisasi terbaik yang menuntut individu sentiasa mengemaskini ilmu, pengetahuan dan kemahiran disepanjang hayat mereka. Namun kajian mendapati ia masih lagi mempunyai isu dan cabaran yang perlu ditangani dengan bijak. Dalam bab ini, perbincangan akan difokuskan kepada e-pembelajaran atas talian, faktor-faktor kejayaan dan ancaman.

Dalam era teknologi maklumat kini, penyebaran maklumat berasaskan ilmiah berkembang dengan pesat. Seiring dengan perkembangan ini, semua pihak terutama pelajar perlu bersaing untuk memperoleh banyak maklumat bagi memantapkan pembelajaran mereka. Begitu juga pihak guru, ibu bapa dan masyarakat. Dengan itu, e-pembelajaran menjadi salah satu sumber penting untuk mendapatkan maklumat. Umumnya, e-pembelajaran ialah proses pengajaran dan pembelajaran yang dilakukan secara atas talian (online) menggunakan rangkaian elektronik untuk  penyampaian isi kandungan, interaksi atau pemudahcara.


Definisi e-pembelajaran
E-pembelajaran boleh didefinisikan sebagai satu pembelajaran elektronik, di mana pada peringkat awal ia berfungsi sebagai satu koleksi pakej pembelajaran dan informasi dalam pendidikan lanjutan. Ianya juga dapat dicapai pada bila-bila masa sahaja dan ianya juga disampaikan secara elektronik. (Dichantz, 2001) Dalam era teknologi maklumat kini, penyebaran maklumat berasaskan ilmiah berkembang dengan pesat. Seiring dengan perkembangan ini, semua pihak terutama pelajar perlu bersaing untuk memperoleh banyak maklumat bagi memantapkan pembelajaran mereka. Begitu juga pihak guru, ibu bapa dan masyarakat. Dengan itu, e- pembelajaran menjadi salah satu sumber penting untuk mendapatkan maklumat. Umumnya, e-pembelajaran ialah proses pengajaran dan pembelajaran yang dilakukan secara atas talian (online) menggunakan rangkaian elektronik untuk penyampaian isi kandungan, interaksi atau pemudahcara. Azwan dan Rozita (2002) menyatakan bahawa e-pembelajaran merupakan pembelajaran yang menggunakan sistem talian sebagai medium perantaraan antara pengajar dan pelajar.

Azwan dan Rozita (2002) menyatakan bahawa e-pembelajaran merupakan pembelajaran yang menggunakan system talian sebagai medium perantaraan antara pengajar dan pelajar. Menurut Rosenberg (2001) e-pembelajaran merujuk kepada penggunaan teknologi-teknologi internet dengan penyebaran yang meluas dalam mencari penyelesaian untuk peningkatan pengetahuan dan prestasi. E-pembelajaran juga disampaikan kepada pengguna melalui komputer dengan menggunakan teknologi internet yang berpiawai.

Di samping itu, Yusup (2000) menyatakan bahawa e-pembelajaran merupakan pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi secara terarah pengajar (pendekatan sistem) atau terarah pelajar. E-pembelajaran juga merupakan satu pendekatan pembelajaran yang merupakan satu pendekatan pembelajaran yang menggunakan media digital dan rangkaian komputer untuk menghasilkan pembelajaran yang lebih berkesan terutama menggunakan internet.
Jamaludin Mohaidin (2000) pula mendefinasikan e-pembelajaran sebagai suatu pendekatan pembelajaran yang mana pendidikan, latihan dan maklumat yang berstruktur disepadukan dan disampaikan oleh komputer melalui internet, khususnya web atau cakera keras, CD-ROM atau pun melalui sistem jaringan organisasi. E-pembelajaran bukan sekadar penggunaan Power Point untuk pengajaran dan pembelajaran, tetapi merupakan suatu pendekatan di mana interaksi pelajar dengan sistem serta pengajar diberi tumpuan.

Sejarah penggunaan e-pembelajaran

Pembelajaran jarak jauh dikatakan berkait dengan e-pembelajaran masa kini. Perkembangan pembelajaran jarak jauh telah diperkenalkan seawal tahun 1728 apabila seorang guru yang mengajar kaedah terbaru penulisan trengkas (short hand) yang bernama Calb Philips, mencari pelajar untuk belajar dengan menerima isi pelajaran secara mingguan. (Holmberg, 2005).

Pembelajaran elektronik yang juga dikenali sebagai e-Learning atau  merupakan suatu proses pengajaran dan pembelajaran yang melibatkan teknologi komputer sebagai media pengantara dan tidak berlaku intereaksi secara peribadi. Pembelajaran elektronik digunakan dalam pelagai konteks. Di Amerika Syarikat, ia ditakrifkan seperti satu pendidikan atau pengalaman pembelajaran terancang yang menggunakan satu spectrum teknologi secara meluas, terutamanya berasaskan komputer  dan internet.

Charles Wedemeyer daripada Universiti WisconsinI Madison telah dianggap sebagai bapa pendidikan jarak jauh moden di Amerika. Sekitar tahun 1964-1968, Carnegie foundation membiayai Wedemeyer’s Articulated  Instructional Media Project (AIM) yang membawa kepelbagaian teknologi-teknologi komunikasi yang bertujuan untuk menyediakan pembelajaran kepada pelajar yang belajar secara jarak jauh.

Kelebihan pembelajaran melalui e-pembelajaran

Satu perkembangan yang amat ketara dalam dunia masa kini ialah berlakunya ledakan teknologi maklumat. Dengan adanya kemajuan dalam telekomunikasi, komputer yang dihubungkan dengan jaringan internet telah membolehkan banyak maklumat diperolehi dengan cepat. Inovasi dalam teknologi maklumat ini dapat menyebarkan segala maklumat kepada pelbagai lapisan masyarakat (Nik Azis, 1996). Menyedari hakikat ini, kerajaan Malaysia telah mengambil inisiatif untuk terus memperkembangkan teknologi komunikasi dan maklumat ini dengan menubuhkan Koridor Raya Multimedia (MSC). Tujuh aplikasi utama dalam MSC terdiri daripada kerajaan elektronik, tele-perubatan, sekolah bestari, kad pintar, pemasaran tanpa sempadan, kelompok  penyelidikan dan pembangunan dan jaringan perusahaan sedunia. Ketujuh-tujuh aplikasi ini mewujudkan telekomunikasi global berkeupayaan tinggi yang membawa Malaysia ke arah negara maju dan makmur (MDC, 2000).

Pihak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) melihat teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sebagai suatu alat untuk merevolusikan pembelajaran, memperkayakan kurikulum, memperkembangkan pedagogi, menstrukturkan organisasi sekolah dengan lebih berkesan, melahirkan hubungan yang lebih kuat di antara sekolah-sekolah dan masyarakat, dan meningkatkan penguasaan pelajar. Konsep ICT dalam pendidikan dari kaca mata KPM merangkumi 3 polisi utama iaitu:

i.          ICT untuk semua pelajar, bermaksud bahawa ICT digunakan sebagai sesuatu yang boleh mengurangkan jurang digital antara sekolah (pelajar).
ii.         Fungsi dan peranan ICT di dalam pendidikan adalah sebagai suatu alat pengajaran dan pembelajaran, sebagai sebahagian daripada subjek tersebut, dan sebagai sesuatu subjek tersendiri.
iii.        Menggunakan ICT untuk meningkatkan produktiviti, kecekapan dan keberkesanan sesuatu sistem pengurusan.



Gambar 1: Perubahan teknologi masa kini
Internet telah membolehkan perkhidmatan dan program latihan disalurkan melalui talian dan diakses secara jarak jauh. E-Learning atau pembelajaran melalui online adalah pembelajaran yang pelaksanaanya didukung oleh jasa teknologi seperti telefon, audio, videotape, transmisi satelit atau komputer. Menurut Lowe (2000) staf akademik dan pelajar mendapati pembelajaran secara talian merupakan satu kaedah yang menyenangkan pembelajaran dan pengajaran.

Pembelajaran ini membolehkan pelajar belajar di mana sahaja dan pada masa yang dipilih oleh pelajar. Ini membolehkan pelajar menguruskan sendiri masanya dengan lebih efektif. Pembelajaran secara maya ini juga melibatkan penggunaan kos secara efektif. Pembelajaran secara interaktif atas talian membolehkan pelajar meneroka maklumat baru menerusi perpustakaan digital atau laman web. Apabila semakin banyak teknologi diperkenalkan dalam bidang pendidikan, pendidikan jarak jauh menyediakan satu cara untuk menyebarkan maklumat dan pengetahuan secara global. Malahan pelajar berpeluang mendapatkan pengalaman berbincang dengan pakar dari universiti melalui e-mel atau blackboard. 

Antara kebaikan pendidikan melalui e-pembelajaran atas talian:

Sebagaimana yang diberikan oleh (Oblinger, Barone dan Hawkins, (2001) iaitu Exploration, Experience Engagement, Empowerment, Effectiveness, Expanded dan Ease of Use; menerangkan nilai-nila penggunaan e-learning memberi impak pembelajaran atau peluang yang luas kepada pelajar menerusi penglibatan aktif pelajar, interaktif, koloboratif dan menggalakkan pembelajaran seumur hidup. Pengalaman pembelajaran boleh diperolehi menerusi penggunaan e-learning tidak dibatasi oleh empat dinding kelas semata-mata; malah penggunaannya mampu menambah nilai pembelajaran sekiranya diurus dalam persekitaran pembelajaran yang sesuai. Nilai-nilai tersebut 

i.          Pelajar boleh belajar mengikut tahap kendiri berdasarkan keupayaannya. Sebagai permulaan pelajar mestilah mempunyai asas mengendalikan komputer. Tahu fungsi peralatan dan tahu asas menulis serta ubah suai (editing). 
ii.         Belajar mengikut lokasi yang sesuai sama ada di pejabat, rumah, universiti dan masa santai kerana kemudahan internet ini boleh diakses di mana sahaja lebih-lebih lagi dengan adanya 3G.
iii.        Pelajar boleh melibatkan diri dalam program yang ditawarkan oleh universiti, kolej, dan kumpulan lain yang menawarkan program berprestij tinggi dan berkualiti tanpa berpindah lokasi.
iv.        Pembelajaran melalui e-pembelajaran membolehkan pelajar dilatih untuk menggunakan pelbagai teknologi seperti pemain CD, penyiaran komputer, rakaman pita video dan lain-lain.
v.         Pelajar boleh mengarahkan pembelajaran mereka sendiri akan tetapi panduan pembelajaran diperlukan untuk memudahkan proses pengajaran pembelajaran.
vi.        Pelajar perlu bertanggungjawab terhadap program pengajiannya, menyelesaikan tugasan dan menghantar melalui email dalam tempoh masa yang ditetapkan. 
vii.       Mengumpul maklumat dan membangunkan kemahirannya.

Menurut Razman (2003), dengan menggunakan e-pembelajaran semua masalah ini dapat dielakkan kerana sistem e-pembelajaran ini dapat memenuhi kehendak dan kesesuaian pelajar tanpa mengambil kira bilangan pelajar yang mencapai sistem ini. Ini akan menyebabkan mereka lebih terlibat dalam proses pembelajaran. E-pembelajaran adalah berpusatkan pelajar di mana pelajar perlu berdikari pada masa-masa tertentu. Suasana pembelajaran e-pembelajaran memaksa pelajar untuk memainkan peranan yang lebih dan melibatkan diri dalam pembelajaran secara aktif. Pelajar perlu membuat perancangan dan mencari bahan atau maklumat berkenaan isi pelajaran dengan daya usaha serta inisiatif sendiri. Sistem e-pembelajaran membolehkan pelajar belajar secara kendiri dengan cekap dan efektif. Pelajar berupaya untuk menentukan waktu pembelajaran, objektif yang ingin dicapai dan maklumat yang diperlukan mengikut kehendak sendiri. Selain itu, sistem ini juga membolehkan pelajar mempelajari topik yang sukar mengikut aras keupayaan mereka sehinggalah mereka benar-benar menguasai pengetahuan tersebut.

Ciri-ciri pelajar yang Berjaya

a.                   Sentiasa bersikap dan berfikiran positif. Pelajar yang bermotivasi selalunya dapat dilihat dalam pelbagai aspek dan mempunyai ciri-ciri yang tertentu.
b.                  Sentiasa belajar memajukan diri melalui bacaan buku dan menulis nota ringkas.
c.                   Membuat akronim (perkataan sendiri) dan peta minda untuk mengingati isi pelajaran. Sebagai contoh, JERI iaitu jasmani, emosi, rohani dan intelek.
d.                  Menggunakan dan mengambil nota ringkas dengan formula sendiri. 
e.                   Mematuhi jadual waktu pembelajaran fleksibel yang telah ditetapkan dengan kaedahnya sendiri.
f.                   Membantu rakan-rakan yang memerlukan pertolongan dari sudut moral. Dengan secara tidak langsung pelajar akan mendapat manfaat bersama.

Ciri-ciri pelajar yang Berjaya dan Cemerlang

1.                  Menghadiri sesi tutorial semasa, secara kelas dan atas talian dan sentiasa mengulangkaji pelajaran.
2.                  Mempunyai motivasi tinggi dalam hidupnya akan sentiasa bermatlamat dan mempunyai cita-cita tinggi.
3.          Menguruskan masa yang ada padanya dan tahu untuk memanfaatkan masa. Bijak mengurus masa ditakrifkan sebagai seseorang yang dapat mengurus aktiviti hariannya dengan lebih efektif.
4.             Mempunyai keyakinan yang tinggi. Dengan keyakinan yang dimiliki akan dapat membantu meningkatkan self-esteem kendiri ke tahap yang tinggi.
5.                  Mempunyai daya juang dan semangat juang yang tinggi. Pelajar yang bermotivasi dan cemerlang ini adalah pelajar yang mempunyai daya juang yang tinggi.
6.             Sentiasa menjaga kesihatan badan agar bertenaga dengan mengambil diet pemakanan sihat dan seimbang.
7.                  Sentiasa mencari bahan sesuai dengan pelbagai cara. Antaranya melayari internet mencari bahan pelajaran berkaitan tajuk dipelajari.
8.                  Mengamalkan hidup sihat, bersenam dan berekreasi dan sentiasa taat kepada perintah Allah bagi pengisian rohani.

Pelajar perlu mempunyai ketahanan lasak dan minda yang kuat dalam menghadapi dan mengharungi apa-apa sahaja dalam kehidupannya. Mempunyai daya juang yang tinggi dalam diri untuk menghadapi pelbagai dugaan dan kemungkinan yang akan timbul dalam situasi pembelajaran yang dihadapinya.

Petua-petua dan ciri-ciri pelajar cemerlang dan berjaya.

Antara beberapa petua dari Dr Hj Fadzilah Kamsah menyatakan pelajar yang cemerlang akan:
1.                  Menggunakan kedua-dua belah otak kanan & kiri. Ini dapat dilakukan dengan membuat aktiviti merangsang kedua-dua belah otak tersebut.
2.                  Merangsang kesemua deria dalam pembelajaran.
1.                  kita ingat 10 % apayang dibaca
2.                  kita ingat 20% apa yang didengar
3.                  kita ingat 50 % apa yang didengar & dilihat
4.                  kita ingat 70% apa yang dicakapkan
5.                  kita ingat 90% setelah dipraktikkan
3.                  Belajar 3 jam sehari atau 20 jam seminggu (tidak termasuk kerja rumah).
4.            Belajar dalam persekitaran kondusif seperti memastikan cahaya adalah terang, mengurangkan gangguan bunyi, menampal poster yang mengandungi slogan yang menaikkan semangat belajar, menampal gambar-gambar yang menenangkan fikiran, kerusi dan meja menghadap kiblat serta jangan lupa untuk senyum.
5.                  Mengulang kaji menggunakan kaedah 'output learning' iaitu belajar untuk melatih otak menggunakan maklumat yang terkumpul. Ini dapat dilakukan dengan membaca buku/nota, ingat kembali, lakar/tulis, sebut apa yang difahami, dan menjawab soalan.
6.                  Tahu teknik merangsang memori:
1.                  memasukkan maklumat dalam memori (registration)
2.                  menyimpan maklumat dalam sel memori (retention)
3.                  mengingat kembali (recall)
4.                  menggunakan maklumat untuk menjawab soalan atau kegunaan lain (application)
7.                  Mempunyai teknik membaca yang betul:
1.                  duduk dengan tegak & bernafas dengan betul
2.                  memberikan tumpuan sepanuhnya
3.                  menggunakan jari telunjuk untuk membaca
4.                  menyesuaikan kelajuan membaca dengan kesukaran bahan bacaan
8.                 Mengadakan rehat sebentar setiap 20 minit mengulangkaji.
9.         Belajar mengikut waktu yang sesuai dengan diri (study according to your biological clock). Bagaimanapun, perlu tahu waktu-waktu yang sesuai untuk belajar iaitu sebelum tidur, selepas bangun tidur, selepas mandi air panas, selepas baca al-quran, zikir selepas riadah dan selepas berdoa.
10.              Mengulang kaji secepat mungkin. Ulang kaji ringkas selepas belajar (kita akan lupa 80% selepas belajar).
11.              Tahu petua mengulang kaji
1.                  cari tempat yang tenang dan serasi dengan jiwa kita
2.                  siapkan semua 'bekalan' dengan sempurna
3.                  duduk tegak dikerusi yang selesa
4.                  baca doa penerang hati
5.                  baca buku atau nota mengikut teknik membaca yang betul
6.                  fikir dan ingat kembali isi utama
7.                  mencatat/lakar
8.                  semak semula ketepatan maklumat
9.                  ulang sebut atau ceritakan pada orang lain
10.              buat rumusan
11.              jawab soalan
12.              tampal maklumat yang rumit di dinding
13.              baca doa tanda kesyukuran selepas belajar
12.     Tahu memberi ganjaran kepada diri sendiri selepas beajar seperti membaca surat khabar, melawat rakan dan sebagainya.
13.           Tahu petua-petua agar tidak lupa:
1.                  jangan makan kepala ikan
2.                  jangan makan organ dalaman
3.                  jangan minum semasa makan
4.                  jangan minum atau makan makanan yang tercemar oleh semut
5.                  jangan melihat kemaluan
6.                  jangan melihat buih
7.                  jangan membaca nama pada batu nisan
8.                  banyakkan makan makanan yang mengandungi soya seperti tempe, tauhu dan lain-lain
9.                  banyakkan makan kismis, kurma dan madu
10.              banyakkan makan kekacang
11.              pakai minyak wangi ketika belajar atau menghadapi peperiksaan
12.              jangan makan sehingga terlalu kenyang
13.              jangan kencing berdiri
14.              Cekap mengatur jadual belajar:
1.                  mempunyai jadual belajar
2.                  patuh kepada jadual
3.                  buat jadual yang boleh diikuti
15.              Tidak menangguh belajar pada saat akhir dan tidak menumpukan peperiksaan sebagai  dorongan untuk belajar.
16.              Ciri-ciri pelajar cemerlang:
1.                  taat kepada Allah
2.                  mendirikan sembahyang
3.                  menghormati kedua ibu bapa dan sentiasa mendoakan mereka
4.                  hormati & sayangi guru
5.                  bersungguh-sungguh dalam melakukan kerja untuk mencapai kecemerlangan.
6.                  suka pada setiap mata pelajaran yang dipelajari
7.                  membantu rakan yang memerlukan
8.                  berdoa dan bersyukur kepada Allah
9.                  sentiasa bertawakal
10.              mahir dalam setiap mata pelajaran


Kelemahan Pembelajaran Melalui E-Pembelajaran Atas Talian.

Menurut pandangan Hassan Mohd Ghazali (2006) dalam kajiannya yang bertajuk “Kelebihan dan Kelemahan Penggunaan Sumber dan Perkhidmatan Internet dalam Pengajaran dan Pembelajaran” terdapat kelemahan dalam penggunaan pembelajaran berasaskan elektronik atau e-pembelajaran. Antaranya:-
1.     Sumber maklumat yang tidak menyakinkan, kerana tiada autoriti dalam data asas dan tidak meyakinkan.
2.      Tingginya kemungkinan gangguan belajar; disebabkan sistem tersebut hanya mengkondisikan pelajar untuk belajar kendiri, menyebabkan pelajar yang malas dan kurang usaha hanya menerima bahan dari pelajar yang rajin mencari maklumat berguna.
3.         Fasalitis yang masih tidak mencukupi, terutama di kawasan luar bandar yang belum mempunyai kemudahan-kemudahan asas.
4.       Pembelajaran tidak berlaku dalam bentuk bersekemuka. Seandainya berlaku ia dalam tempoh singkat dan terlalu sedikit atau sebahagian sahaja.
5.         Kurang kawalan daripada pengajar (mentor) kerana ia berpusatkan kepada pelajar itu sendiri.
6.         Pembelajaran kendiri melalui saluran ini menyebabkan pelajar lebih individulistik.

            Memang diakui walaupun terdapat kelemahan dari segi kawalan kualiti bahan berbentuk ilmiah, hak cipta, gangguan pelajar belajar, fasalitis yang tidak mencukupi, pembelajaran bersekemuka tidak berlaku, kawalan dari pengajar, dan pelajar lebih ke arah individulistik. Pengguna dan pencari maklumat haruslah tahu etika, dapat menilai keaslian sesuatu bahan-bahan itu. Memastikan ketulenan bahan melalui sumber-sumber yang boleh dipercayai seperti http://oum.edu.my. Dan tahu tahap akademik penulis dan bahan tulisannya. Kebaikan dan kejayaan akan terserlah adalah atas daya usaha individu itu sendiri.

Cadangan
Komputer dan teknologi internet sangat membantu meningkatkan keupayaan pembelajaran dan perkembangan profesionalisme individu. Internet memberi peluang kepada setiap orang meneruskan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam pelbagai cara. Malah ia membantu sistem masyarakat ke arah perkongsian maklumat. Pembuat dasar hendaklah mengambil kira kesan teknologi terhadap latihan teknikal, pedagogi dan infrastruktur baru yang diperlukan untuk melakukan transformasi terhadap sistem pendidikan terutamanya sekolah dan tidak memerlukan buku-buku teks serta buku rampaian. Semuanya boleh dicapai menggunakan medium internet atas talian (dalam talian) semata-mata. Semua pelajar dibekalan sebuah lap-top seorang. Maknanya semua bahan yang diperlukan berada di hujung jari guru, pelajar dan ibu bapa (penjaga) dapat mengakses kepajuan anak jagaannya. 
Selain itu pelbagai pihak tidak kira swasta mahupun badan bukan kerajaaan (NGO) perlulah berganding bahu bersama kerajaan untuk membangunkan lagi sistem pendidikan di negara kita agar ‘duduk sama rendah, berdiri sama tinggi’, berjalan rapat seiring. Kalau boleh dapat mengatasi negara-negara maju dan menjadi contoh ikutan yang lain. Semoga negara Malaysia mempunyai ‘benchmark’ dengan wawasan tersendiri dan bermakna.

KESIMPULAN
Pelajar dengan e-pembelajaran atau pembelajaran atas talian berbentuk elektronik dalam pembelajarannya mempunyai terlalu banyak kelebihan dengan kelemahan yang sudah tentu ada. Antara kelebihannya, ia berupaya mempercepatkan pengajaran dan proses pembelajaran itu sendiri dengan lebih efektif lagi. Sementelaah lagi kajian demi kajian berbentuk ilmiah menunjukkan pencarian bahan melalui e-pembelajaran lebih bersifat terbuka dan memberi peluang kepada pelajar menerokai bahan terbaharu. Lataran itu, keberkesanan pengajaran dan pembelajaran berasaskan teknologi dan komunikasi (ICT) atas talian, banyak merujuk kepada kebolehan pelajar dan guru mengintegrasikan aspek pedagogi, psikologi, dan teknologi dalam pengajarannya serta kemampuan pelajar mengakses dan belajar dari bahan yang disediakan. Peluang begitu luas sekali untuk mencari bahan dan maklumat dipelusuk dunia sekali gus membantu mendapatkan bahan untuk membantu proses pembelajaran dan juga pengajaran. Lazimnya, e-pembelajaran atas talian berupaya memainkan peranan membantu setiap aktiviti utama dalam proses pendidikan iaitu pembangunan bahan pembelajaran, penyampaian pengajaran, program pengukuhan pembelajaran dan penilaian. Bahan-bahan yang begitu banyak dapat diproses dan ditapis untuk digunakan sebagai bahan pembelajaran. Pelajar dengan menggunakan pendekatan pembelajaran kendiri dapat menyesuaikan masa dan ruang untuk belajar dan tidak terlalu bergantung dengan pensyarah atau guru semata-mata. 


Sememangnya pendidikan maya (atas talian) memberikan pelbagai kelebihan kepada pelajar dan seluruh lapisan masyarakat. Umum mengetahui bahawa bentuk pengajaran dan pembelajaran yang baharu membolehkan rakyat meningkatkan kemahiran dan kelayakan akademik. Pelaksanaan sistem pendidikan maya atas talian di negara kita akan dapat meluaskan lagi horizon minda para pelajarnya. Walaupun pelajar akan lebih terdedah dengan dunia globalisasi namun tetap ada cara untuk mengatasi segala kelemahan. Peringkat usia pula tidak disyaratkan untuk seseorang mencapai, menguasai dan mendapatkan ilmu pengetahuan. Namun begitu menerusi konsep pembelajaran sepanjang hayat dalam talian, patut dimanfaatkan oleh semua bertunjangkan pepatah ‘sebab mutiara sebiji, lautan dalam diselami juga’. 



Lagu sekolah dan seni kata

Lagu sekolah
Berilmu Berdisiplin Berbakti in B Minor.



Semoga terus menyerlah di persada pendidikan negara.

Senikata: 

Tajuk: Berilmu Berdisiplin Berbakti

S K Puncak Alam 3
Berilmu Berdisiplin Berbakti
Datang kami membawa harapan
Pulang dengan kejayaan
Kami putra putri bangsa
Tidak mengenal keluh dan kesah
Cari ilmu tiada jemu
Dengan tekad padu
Ayuh rakan semua jangan lalai dan leka
Penuh ilmu di dada jadi anak berjasa
Guru didik bimbinglah kami Tunaikanlah janjiMu padaku
Berkat kata tunjuk ajarmu Terima kasih cikgu

Seni lagu: Pn Rohayah bt Abu Samah
dan
EIsnu b Hj Sururi

Pentadbir semenjak 2 Januari 2011

SK Puncak Alam 3
Lot 7664 Jalan Astana 13/2
Seksyen 13
42300 Bandar Puncak Alam Neg Selangor DE

Guru Besar/PGB : Tn Hj Ismail b Dawani



Pen Kan Tadbir : Tn Zahar Azlan b Arifin




Pen Kan HEM   : Tn Jaafar b Abdullah




Pen Kan Koko   : Tn Isnu b Hj Sururi




Peny Petang       : Tn Hj Rusli b Zaini



Pentadbiran sekolah.

NoJawatanPegawaiTempohPegawai
1Guru BesarHj Ismail b DawaniDari 1 Jan 2011Hj Ismail b Dawani
2Penolong KananEn Zahar Azlan b ArifinDari 1 Jan 2011En Zahar Azlan b Arifin
3Penolong Kanan KokurikulumHj Isnu b Hj SururiDari 1 Jan 2011Hj Isnu b Hj Sururi
4Penolong Kanan HEMPn Shamhaitoon bt Abdul RazakDari 1 Jun 2012En Jaafar b Abdullah
5Penyelia PetangPn Norlatifah bt Tukimon16 Mac - 30 Oktober 2012Hj Rusli b Zaini


Pemimpin, saling datang dan pergi.

Persaraan Guru 001




Persaraan yang disayangi

Persaraan 1/3 Pn Rahani_Bakar skpa3 15 Nov 2013



Persaraan 2/3 Pn Rahani_Bakar skpa3 15 Nov 2013



Retire_001_Pn_Rahani_Bakar_15_Nov_2013_Slideshow


Berlangsung pada 15 Nov 2013 @ 01 Januari 2014 di dewan terbuka 
sehinggalah ke pintu pagar sekolah. Terima kasih kepada semua yang 
telah memberi kerjasama sehingga lengkap majlis tersebut. 
Selamat bersara kepada Pn_Rahani_Bakar. 
Jasa dan bakti tuan pasti dikenang selagi hayat dikandung badan..3/3.

Peristiwa Semasa







Menjaga kesihatan

Makanan dan kesihatan

Banyak sumber makanan dan minuman di dunia ini, jauh dan dekat, laut atau darat, dan flora atau fauna. Begitu juga dengan air sebahagian keperluan tubuh badan manusia biasa. Kenalilah sumber dan fakta bagi menjaga kesihatan kita di dunia.

http://thesecretmedicines.blogspot.com/